måndag 11 januari 2016

Afrika är inget stort land

- Men varför vill du hitta alla böckerna från alla länder? frågar Kråkan.

Egentligen kanske det sannaste svaret hade varit att det gav mig en lista. Något att bocka av. Något att strukturera tillvaron kring. Men som ändå kändes meningsfullt.

- Vill du lära dig om alla länder?

Det var nog det sista jag ville. Jag skyr pekpinnar. Det alltför tydliga. Stereotyperna.

- Så här kanske det är, började jag. Vi kan ta Ashraf från Afrika.
- Okej.
- Det handlar ju om Ashraf och att han bor i en stad och inte på savannen med alla lejonen.
- Det låter klokt.
- Jo, men det är som om författaren vill säga att alla i Afrika inte bor på savannen utan är precis som vem som helst som bor i en stad. Samtidigt får vi inte veta mer än att Ashraf bor i Afrika. Vet du hur stort Afrika är?
- Jättestort?
- Ännu större! Vet du hur stort Grönland är?
- Också jättestort?
-Ja! Och Afrika är nästan fjorton stycken Grönland!

Jag borde lugna ner mig.

- Afrika är ett jättestort land då?
- Men det är ju inte ett land! Det är massa länder som jag varken kan placera eller sätta rätt namn på!
- Behöver du en atlas?

Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.

- Nej, eller jo, eller. Inte just nu.
- Behöver du en annan bok?
- Ja! Minns du Det var en gång…
- Vi läste den igår.
- Precis. Samma författare som till Ashraf i Afrika. Niki Daly.
- Om en flicka som inte kunde läsa och så blev hon nervös men hon hade en gammal tant som var hennes kompis och så läste de tillsammans.
- Just så var det.
- Du sa att det lika gärna kunde varit en berättelse om någon i Norge. Eller Tyskland. Bara varmare.
- Precis! Bara varmare.

Bara varmare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar