torsdag 3 december 2015

På språk som jag förstår

- Kan du läsa alla böcker? frågade Kråkan när jag häromdagen satt med Marcel Prousts tegelsten i knät.

- Nä, bara de med ett språk jag förstår. Och de jag får tag i. Djävulsbibeln kan jag till exempel inte läsa här. Inte från vårt Ö.

- Men du kan ju läsa alla böcker som du hittat på stranden. Vilken tur du har att det bara är de som flyter iland här!

Det fick mig att börja fundera. Jag har alltid tänkt att jag har full koll på vårt Ö, att jag rör mig över hela området och är öppen för överraskningar. Stormgods i smala klippor och drivved i palmerna. Jag insåg att så inte var fallet, att jag varje morgon tog samma runda, scannade av samma delar av stranden.

Jag reste mig upp.

- Var ska vi gå? frågade Kråkan.

- Vi ska gå och öppna ögonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar