söndag 31 januari 2016

Att göra ett pass

Det är inte lätt att hitta böcker från alla länder, även efter att ha hittat Världsviken. Men Kråkan och jag har jobbat på, högen växer sig högre och högre.

- Är vi klara snart? undrar Kråkan
- Klara blir vi nog aldrig. Och det är många länder kvar.
- Kan vi resa till alla länderna sen?
- Vill du det?
- Vad måste vi göra då?
- Vi behöver en delfin, eller kanske en drake. Någon som kan köra oss runt. Och pass behöver vi.
- Pass?
- Ja, du vet, ett papper som säger vem du är.
- Jag har inget pass, säger Kråkan moloket
- Vi kan göra ett åt dig.
- Ja!
Jag hämtar några hundörade papper. Och några pennor och kritor.
”Namn: Kråkan” skriver jag.
- Hur gammal är du?
- Trettioelva? Och en halv?
- Det låter bra. Nationalitet?
- Va?
- Var kommer du ifrån?
- Jaha. Ett ägg. Det var lite blått med prickar på.
”Ursprung: Ägget (blått med prickar)” skriver jag.
- Han eller hon eller hen?
- Är det viktigt?
- Nä. Vi skippar den. Längd?
- Som stubben vid Klippklippan.
- Okej. Klart.
Vi tittar på pappret.
- Vad lite det står, säger Kråkan. Skriv mer!
- Vad vill du ha med då?
- Min favoritfärg är blå och mossgrön och svart och grå. Och att jag pratar crow gaelic.
Jag skriver.
- Vi behöver en bild också.
- Jag vill rita!
Kråkan tar kritorna.
- Färdig!
På bilden sitter Kråkan på axeln på en tvåfoting.
- Det är du! ropar Kråkan glatt
- Men det ska bara vara på dig, säger jag
Kråkan tittat förvånat på mig.
- Men det gör väl inget, jag är ju alltid med dig om de undrar.
- Det är sant.
Jag fogar ihop bilden med texten och viker ihop till en liten bok.
- Åh nej! Du glömde något! utbrister Kråkan
- Vad?
- Du måste skriva att när jag blir stor vill jag vara med i Kraxorkestern.
Jag viker upp passet och plitar ner i ena hörnet.
”OBS! Vill komma med i Kraxorkestern”
- Är det ett pass nu? Säger det vem jag är?
Jag granskar dokumentet.
- Absolut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar