tisdag 15 september 2015

En alldeles egen skattgömma

På det öde ö:et har jag en gammal skattkista. Eller egentligen är det en sprucken gammal trälåda som flöt iland i början av min vistelse här. Full med konserverade persikor. Lådan är tom nu och nu är den en skattkista, jag har ritat ett hänglås på den. Och grävt en grop.

Jag öppnar lådan och lägger ner mina skatter. Först kommer orden ljuvlig, underbar, makalös, fantastisk och häpnadsväckande. Sedan fruktansvärd, hemsk och vidrig. Hund, jycke och byracka. Arg, ilsken och förbannad. Mat, käk och föda. Barn, knatte, unge, parvel och småtting. Snäll, vänlig och rar. Å, bäck, fors, vattendrag och älv. Rolig, kul och skoj. Vild, galen och tokig.

Och de finaste av dem alla. Kronjuvelerna.

Märklig, vidunderlig, konstig, annorlunda, säregen, och eljest.

Sen stänger jag igen locket, men inte för hårt. För kanske hittar jag fler ord att lägga ner.


En tesaurus är en ordbok där orden sorteras utifrån sina betydelser, det vill säga ungefär som i en synonymordbok. Tesaurus kommer från latinets "thesaurus" - vilket betyder skatter (jämför med engelskans "treasure" och franskans "trésor").

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar