lördag 12 september 2015

Flaskpost: Sigge / Leni blir en bebis

Hej Sigge.
Om det gick att skriva ord som viskar skulle jag göra det nu. Jag borde inte säga det här eftersom du inte borde leka med tändstickor men det här är ett "burn after reading". Du kan nog inte engelska så det betyder att du ska bränna brevet när du läst det (här slår mig tanken att du kanske inte kan läsa heller). Man bränner brev för att inte någon annan ska läsa brevet. Någon annan är Leni.

För du vet den där dagen när Leni inte kunde gå och inte kunde klä på sig själv? Dagen när hon ville äta ur nappflaska och ha på sig blöja. Jag tänker att du tyckte det var lite konstigt, det att hon ville vara bebis. För det är ju inte så roligt att inte kunna gå, inte kunna prata. Inte kunna. Och det förstår hon ju till slut. Men du ska veta att det inte är så konstigt att vilja vara bebis igen. Eller åtminstone liten. Jag hörde en gång att nästan allt beröm en människa får i livet får hen åren innan sin fyraårsdag. Sen går det utför. Hej då uppskattning. Ja, det är den enkla förklaringen till din systers märkliga beteende. För lite uppmärksamhet helt enkelt.

En uppmärksamhet som slukades av dig. Så se till att bränna brevet. Eller kanske äta upp det. Bebisar gör tydligen sånt också.

L.


Omslagsbild: Leni blir en bebis


Leni och Sigge är syskon i Emma Adbåges "Leni blir en bebis" i vilken Leni en morgon vaknar och upptäcker något konstigt - hon har blivit en bebis!


"Leni blir en bebis" är utgiven av Rabén & Sjögren 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar