torsdag 17 september 2015

Flaskpost: Leni & Lydia // Leni blir en bebis & Sovdags för Lydia

Hej.
Jag vet att ni nog inte vill prata om det men det är okej att ändra sina idéer, tankar och åsikter. Särskilt efter att man prövat dem. Testa att vara bebis igen och inse nackdelarna. Testa att sova i badkaret. Och inse nackdelarna. Vänta! Snälla läs klart. Det här är inget pekpinnande och fördömande. Jag skrattar inte åt er. Snarare tvärtom. Ni ska ha eloge (det betyder beröm) för ert mod och för era initiativ.

Det finns så många som inte testar sina idéer utan bara bestämmer sig för att det är sanningen. Och vägrar ändra sig. Hur skulle världen se ut tror ni om vi inte fick ändra oss? Jag skulle ännu älska fiskbullar i dillsås, svensk lag skulle klassa kärleken mellan dina föräldrar Lydia som psykisk sjukdom och det skulle knappast vara din pappa Leni som bytte blöja på Sigge. Och jag vill nog påstå att tillvaron blir mycket roligare om ni tillåter förändringarna, vänder och vrider på dem, smakar och luktar och sover med dem. Om andra skrattar så kommer jag. Jag kommer, så kan vi springa häst tillsammans.

L.

Sovdags för Lydia
Lydia är huvudkaraktären i "Sovdags för Lydia" i vilken Lydia har svårt att sova och försöker komma på andra sätt att sova på. Berättelsen är skriven av Moa-Lina Croall och illustrerad av Klara Persson. Boken är utgiven av Alfabeta Bokförlag 2014.

Leni är huvudkaraktären i Emma Adbåges "Leni blir en bebis" i vilken Leni en morgon vaknar och upptäcker att hon har blivit en bebis... "Leni blir en bebis" är utgiven av Rabén & Sjögren 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar