onsdag 5 augusti 2015

Flaskpost: Ellie / Imorgon när kriget kom

Ellie!
Jag tänkte på dig häromdagen. Jag sprang i skogen och lekte indian, så tyst som möjligt tassade jag fram. Få skulle kalla det att springa men jag gör det.

Så började jag som sagt att tänka på dig, jag hörde ljud bakom mig, vände mig om och upptäckte på håll en annan figur. Mitt hjärta började bulta och stegen blev hårdare, längre. Hur snabbt kan jag springa egentligen? Hur mycket snabbare när en fiende, ett hot, en smärta jagar? Det gick fort. Ljuden av steg försvann.

Men vi kan inte springa hur länge som helst. Det vet både du och jag. Slutar inte jakten måste vi vända om. Möta fienden. Och jag vände. Med ökad kraft. Jag tänkte på när du, Homer, Lee och Robyn gör just det, visserligen i ett fordon men ändå. Att Homer trycker gasen i botten, för i mötet med en annan bil är det den som kolliderar i högst hastighet som kommer lindrigast undan. Det kräver verkligen mod. Ni har all min respekt för det.

Hur som helst vände jag för att möta min egen förföljare. Runt ett krön fick jag syn på honom. En medelålders man i grå t-shirt. Jag tog i än mer och svepte förbi honom, saktade inte ner förrän långt efteråt.

Om han bara visste.

/L.

Ellie är huvudkaraktär i John Marsdens bokserie om sju böcker som inleds med boken "Imorgon när kriget kom". Historien handlar om en grupp ungdomar som efter att ha campat i bergen upptäcker att landet (Australien) invaderats av en främmande makt och att befolkningen tagits till fånga. De bestämmer sig för att göra motstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar