onsdag 23 april 2014

Homonymer

Världsbokdagen. Men jag kan inte sluta tänka på homonymer. Jag letar bakom gardiner och lyfter på stenar. Försöker (utan att rådfråga vare sig ordböcker eller Google) bocka av alla ord i förrådet för att hitta det ord som skulle vinna. Det som skulle ha flest homonymer. Samtidigt grunnar jag på reglerna och går med på atterkänna även böjningar av ord som godkända kandidater. Bestämda former. Olika tempus. De radar upp sig två och två, som förskolebarn i gula reflexvästar. Kort och Kort. Flata och Flata. Bar och Bar. Bok och Bok. Av och Av. Ö och Ö. Särskilt långa är inga av dem. Just så som barn ofta är.

Men så i slutet tycks det som om klassen är av ojämnt antal, eller kanske är någon sjuk? I slutet av ledet står hur som helst tre små försynta parvlar. En liten och mager, en smått blåfrusen och en med en kaka på väg ner i magen. Svalt och Svalt och Svalt. Jag tittar längre bak, sträcker på halsen. Är det några fler som jag glömt kvar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar