söndag 13 april 2014

Vem är död?

Fågels farfar är död. I kyrkan sitter gråtande fåglar och björnar och för mig oidentifierbara djur. Var är farfar nu? undrar fågel, som gråter mer över sin pappas tårar än över att farfar är borta. Fågel bestämmer att farfar blivit en fjäril.

Jag gillar att det finns barnböcker som handlar om döden. Jag gillar fågels idé om att farfar blivit en fjäril. Jag gillar hur färgen på djuren inte håller sig innanför ramarna, innanför karaktärernas konturer, hur björnarnas virvlande päls lever sitt eget liv. Stina Wirsén arbete med de svarta linjernas relation till den övriga färger är lekfull och fin. Sen har jag lite svårt för fågel, trots att hans tydliga fråga till nalles mormor – om hon ska dö snart - klockrent beskriver barns öppenhet och sanningssägande. Oinvigda i sociala regler och normer.

Vem är död? är ett kort samtal om något mycket större, det finns ju så många fler frågor att prata om tänker jag. Fågels föräldrar accepterar fågels idé om farfaderns reinkarnation helt utan diskussion. Men det kanske är så det är, när sorgen är för tung för en ytterligare diskussion. Och en fjäril, helt enkelt, är den bästa trösten att få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar