måndag 7 april 2014

Jag är Malala

I helgen var det presidentval i Afghanistan. Inte långt från gränsen till Afghanistan, i norra Pakistan ligger Swatdalen där Malala Yousafzai levt hela livet fram tills det att hon akut flögs till Storbritannien. Skjuten i huvudet av talibanerna. Men Malala vill inte bli ihågkommen som ”flickan som blev skjuten av talibanerna och överlevde”, utan ”flickan som kämpade för utbildning”. För att hon lärt sig att ord och kunskap ger människan makt och frihet över sitt eget liv, och därför fortsätter kämpa för alla barns, och särskilt alla flickors, rätt till utbildning.

Att läsa Jag är Malala påminner mig om när jag lästa Jag är Zlatan. Ingen av böckerna är böcker som jag läser för deras språk skull, utan för det intressanta i historierna. Båda böckerna ger känslan av att sitta framför berättaren och höra just de ord som personen säger.

Mina största intryck av Jag är Malala är hur fascinerande medveten den här unga flickan är, hon är inte alls gammal när hon tyst börjar sitta med under hennes pappas politiska diskussioner. Det är tydligt vilken betydelse Malalas båda föräldrar har i att ge Malala det självförtroende och de värdegrunder som hennes kamp vore omöjlig utan. Samtidigt gläds jag åt inblickarna i Malalas vardag, bilder som målar upp ”vanliga” bekymmer och drömmar. Alla tankar som endast finns inuti och som talibanerna inte kan komma åt. Malala och hennes vänner ser på Twilight och leker vampyrer, Malala ber gud om att bli längre, hon bråkar med sina bröder och med sin bästis, hon älskar färgen rosa och på sjukhuset i Birmingham blir hon upprörd av att se tjejerna i Skruva den som Beckham träna fotboll i bara shorts och sport-BH.

För religionen är central i Malalas liv, och som läsare får vi veta mycket både om Malalas syn på islam, Afghanistans historia och om pashtun-kulturen. Något annat som tar stor plats i Malalas berättelse är hennes oerhörda kärlek till Swat-dalen. Jag förstår den längtan hon uttrycker när hon befinner sig i Birmingham, en brittisk storstad där allt som syns är gator och identiska hus.

Var är bergen? frågar Malala.

1 kommentar:

  1. Verkligen en fascinerande person! Så ung och har redan fått en hel värld att lyssna!

    SvaraRadera