onsdag 2 april 2014

Internationella barnboksdagen med Isol: En anka är bra att ha


Idag är det Internationella barnboksdagen – och vad passar då bättre än att läsa en barnbok!

På biblioteket hittar jag En anka är bra att ha/En pojke är bra att ha av Isol (ALMA-pristagare 2013). Boken är placerad i en yttre låda och sidorna är så där tuggvänligt tjocka. Först efter lite bläddrande upptäcker jag att boken består av två böcker, de tjocka sidorna visar sig vara en enda lång remsa som genom vikningen kan läsas från båda hållen och på så sätt ge olika uppslag. På detta vis berättas samma historia ur två olika perspektiv – ankans och pojkens.

Isols teckningar är enkla, tjocka kolstreck mot enfärgad kartong (blå för ankans historia och gul för pojkens). Inga detaljer, ingen bakgrundsmiljö, det enda som finns är pojken och ankan. Men de har helt olika tankar kring vad som sker, vilket upptäckts när man läser båda historierna. Illustrationerna förblir identiska, endast bakgrundsfärg och text ändras.

Både ankan och pojken förklarar på olika sätt varför den andra är bra att ha. Det handlar inte om några stora saker men jag tilltalas av den enkla humorn. Bäst tycker jag om ”Jag har den som hatt./Jag har honom som utsiktsplats.”.

Det enda som saknades var någon att peka högt för. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar