fredag 14 mars 2014

Arbetslöss

Som stekta sparvar flyger de in i munnen ibland. Orden. Hur underbart fri är inte den glädjen!

- Nu ska vi se. Du är alltså arbetslöss?
- Ursäkta, men nu blev det väl lite fel?
- Va?
- Jag är endast en, och därför inte plural.
- ?
- Om jag är något så är det i så fall en arbetslus. Men eftersom vi är många är det ju lätt att ta fel.
- Ja, ursäkta, det var nog inte riktigt så jag menade…
- Nej, självklart inte. Du får ursäkta min livliga fantasi och min lek med språket.
- Okej. Men om vi tittar här på lediga tjänster…
- Men det är ju underbart! En helt ny vändning!
- Ursäkta? Men vart är du på väg? Ska du gå? Vi är inte färdiga!

Bara en liten lus, precis som Lillstrumpa (eller var det Lilla Syster Yster?) önskade bli när hen blev stor. Som hoppar runt. Som kliar i armvecket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar