fredag 28 mars 2014

De stora bokstäverna - och de elaka

Jag förälskar mig i språk och ord, i hur en särskild komposition av bokstäver tillsammans kan representera ett objekt, ett skeende, en känsla, en färg. Bara att tänka på de ord jag lämnat bakom mig i dessa meningar får det att hisna i magen. Tänk vad människan hittar på!

Vissa ord vill jag gärna använda så mycket jag kan, ofta är det tyvärr ord som är så bundna till vissa sammanhang att det är svårt att hitta tillfällen att använda dem i vardagen utan att verka helt koko. Som versaler och gemener. De stora bokstäverna och de små, eller som jag ibland tänker – de elaka.

Ordet versal har sitt ursprung i tyskan och det faktum att de stora bokstäverna inledde verserna i en text. Alltså ett ord relaterat till språk. Logiskt. Ordet gemen, som också har sitt ursprung i tyskan (gemein – allmän/vanlig) relaterar mer till människor, som i uttrycket ”gemene man”. Att de små bokstäverna troligen förekommer oftare än de versala kan ju göra även denna förklaring tämligen logisk, om än något långsökt.

Men en annan betydelse av ordet gemen är elak, lömsk och tarvlig. Ursprunget till detta är för mig oklart, troligen är kopplingen mellan små bokstäver och elakhet obefintlig. Om vi inte pratar om innehållsdeklarationer på livsmedel. Eller det finstilta i reklamannonser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar