onsdag 5 mars 2014

Sell-out?

Jag sprang ut i vardagsrummet, ditropad av en röst som reciterade Karin Boye.

...mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst. Nog...

- Va?! säger jag till lillebror. Det här är ju en av Sveriges största poeter!
- Vilken sell-out! svarar lillebror

När jag förklarar att Karin Boye är död, och dessutom genom självmord tar han tillbaka sina ord. Men faktum kvarstår. En stor diktare används i en reklam - för bilar. Är det början på en trend, att använda klassiska texter för att ackompanjera den alltid storslagna natur som bilarna far igenom? Som för att förstärka frihetskänslan. Samtidigt går ju ett annat bilmärke ut med en egen version av nationalsången, Zlatan deklamerar du gamla du fria och försvinner ner i en isvak. Vem äger rättigheterna till dessa texter?

Dessutom är inte Boyes dikt komplett, det hade väl krävt för lång reklamtid.

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

ur "Härdarna" från 1927

För övrigt funderar jag över ordet sell-out och letar svenska motsvarigheter. Varken förrädare eller bedragare klingar rätt tycker jag. Det enda som passar, men som inte kan komprimeras i ett enda ord, är spår nummer tio på bob hunds femte album: Jag rear ut min själ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar