måndag 10 mars 2014

Vi är vad vi heter

Att som författare namnge de olika karaktärerna i en bok är nog en rolig, om än klurig, uppgift, ungefär som när man får ett nytt gosedjur, husdjur, eller syskon. Val av karaktärsnamn blev särskilt påtagligt för mig när jag läste Engelsfors-trilogin där det finns inte mindre än 7 huvudpersoner som ska få passande förnamn. För mig är författarnas val klockrena, nästintill parodiska, men jag gillar det! Självklart är den personliga relationen till olika namn präglad av egna upplevelser (har du erfarenhet av en snäll Nina eller en vacker Moa så sätter det sig). Men attityden gentemot ett namn kan även vara allmänt spridd p.g.a. en gemensam kultur och historia (namnet Adolf är t.ex. sparsamt använt sedan andra världskriget). Men i bästa fall har vi så pass mycket självinsikt att vi inte drar varenda namne över samma kam.

Här kommer en liten presentation av Engelsfors-trilogins huvudkaraktärer, och alternativa namn (helt efter eget tycke):

Vanessa – gruppens babe/partyprinsessa/skolans snygging
Alternativa namn: Samantha, Michelle, Nicole (eller annat amerikanskt klingande namn)

Linnéa – gruppens emo-tjej/problembarn/jag-hatar-alla-så-håll-käften-för-jag-litar-ändå-inte-på-någon
Alternativa namn: Elvira, Siri, Nora

Anna-Karin – gruppens tönt/”nobody”/mobboffer
Alternativa namn: Bodil, Eva-Lena, Elisabet

Minoo – gruppens plugghäst/duktig flicka (och enda huvudkaraktär med uttalad utomeuropeisk härkomst)
Alternativa namn: Cecile, Jasmine, Amira (eller annat som klingar lätt utländskt utan att skapa större svårighet vid uttal)

Rebecka – gruppens snälla, trygga och osjälviska/vi-måste-hålla-ihop
Alternativa namn: Helena, Hanna, Sara (eller annat ”neutralt” namn)

Ida – gruppens elaking/mobbare/varför-måste-det-här-hända-just-mig
Alternativa namn: Stéfani, Patricia, Jonna (eller annat hårt klingande namn) 

Elias – gruppens emo-pojke
Alternativa namn: David, Love, Hannes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar