fredag 7 mars 2014

Bokrea anno 2014

Jag minns en tid då bokrean var något att se fram emot, något att planera sin vecka efter. En gång gick jag upp mitt i natten för att stå vid portarna till den lokala förortsbokhandeln som då anordnade särskild midnattsrea. Men jag minns inte vad jag köpte. Kanske var det en ordbok.

Sen den gången har bokreor gått mig rätt förbi, jag föredrar att låna böcker på bibliotek eller köpa dem i antikvariat. Men när jag ändå var förbi en affär passade jag på att slinka in och se vad som erbjöds. Atlas över avlägsna öar? Nej. Pappan och havet? Nej. Kanske Trollkarlens hatt då? Nej.

- Vi tycks inte ha något som faller dig i smaken... 

Men det hade de till slut - Nina Hemmingssons Så jävla normal. Jag roar mig med att då och då på måfå slå upp boken och se vad uppslaget bjuder på.

Fullträff varje gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar