söndag 9 mars 2014

Broarna i Madison County



Något av det bästa jag vet är när jag får människor att läsa böcker, oavsett om jag gillar boken som får dem till detta. Som Broarna i Madison County - som i väntan på att återlämnas till biblioteket upptäcktes på mitt nattduksbord av en vän. Jag hade läst en 40-50 sidor men gett upp eftersom romanen i mina ögon är usel. 

Jag älskar Eastwoods filmatisering av boken, och i de flesta fall så brukar böcker överträffa sina filmversioner. Filmformatet tillåter sällan samma djup som en bok på 300 sidor kan, och böcker som valts att filmatiseras är i grunden ofta bra. Men även här finns tydligen undantagen som bekräftar regeln, och jag sörjer inte. För Wallers bok, tillsammans med Streeps och Eastwoods rolltolkningar har ändå bidragit till en underbar film.

Vad min vän tyckte? Hon läste den från pärm till pärm och sa att hon aldrig gråtit så mycket för en bok. Leve mångfalden! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar