lördag 22 mars 2014

Sommarregler

Kanske är det helt fel att läsa Shaun Tans Sommarregler när snön ännu ligger? Eller kanske helt rätt!

Jag är ett stort fan av Shaun Tan, som jag upptäckte i och med att han tilldelades ALMA-priset 2011. Den som inte läst Ankomsten har verkligen något att se fram emot.


Sommarregler är vad den heter – ett antal regler att följa under sommaren; ”kom aldrig försent till en parad”, ”ge aldrig dina nycklar till en främling”, ”ha alltid med dig en bultsax”, ”missa aldrig sommarens sista dag”. I centrum finns Pojken, och en bror som är som bröder är – retsam och småelak, men när det verkligen gäller; hjälten som räddar, kartan som visar. Egentligen är det min egen tolkning att de två pojkarna är bröder, några bevis framkommer inte mer än i hur Tan framställer relationen mellan pojkarna i sina underbara illustrationer.

Shaun Tans illustrationer är fantastiska och fulla av känslor. Färgbehandlingen påminner mig om ett barnprogram där en man målade fram en berättelse i filmjölk. Om jag skulle köpa mig Sommarregler skulle det vara i tre exemplar. Ett för hyllan att läsa och två för att kunna klippa ut varje uppslag och häfta fast dem på väggen.

Tan tecknar så fint upp barnets sommar, och hur det mest alldagliga via fantasin kan växa till något monstruöst. Att palla jordgubbar blir ett intergalaktiskt äventyr, grannkatten utmålas som en jätte, kråkklaner annonserar krig. Och så Tans robotdjur som känns igen från Ankomsten.

Den enda undran jag har är hur jag skulle läsa Sommarregler för ett barn? Textens meningear är korta och koncisa. Illustrationerna är rika på innehåll men saknar ändå de små detaljer som jag så gärna går på skattjakt efter. De minnen och funderingar som väcks i mitt eget huvud är alltför personliga för att tala med en liten om.

Men det skulle nog ge sig. Med barn vet jag aldrig.

2 kommentarer:

  1. Jag såg några av Tauns bilder på Akvarellmuseet i Skärhamn. Så vackra också i verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han lyckas så väl med att få in temperaturer i sina bilder! Metallisk kyla och solvarm värme.

      Radera